


Domowe przedszkole – 01.06.2020 – Żabki, Kotki
_______________________________________________________________________________________________________________________
Witajcie kochani dziś rozpoczynamy Tydzień Głośnego Czytania. Skupimy się na utworach Jana Brzechwy, a przy okazji poznamy kilka warzyw
„Warzywa w utworach Jana Brzechwy”
1. Zaczniemy od rozgrzewki, bo dziś mamy dużo pracy.
2. Rączki rozgrzane, więc przygotujcie doniczkę, ziemię, łopatkę i wybrane przez siebie nasiona warzywa (jeśli macie ogródek, to możecie to zrobić w ogródku, a nie w doniczce)
Nasypcie ziemi do doniczki, zróbcie dziurkę w ziemi i wrzućcie tam ziarenko warzywa wybranego przez siebie, zakopcie je ziemią i koniecznie podlejcie wodą.
- opiszcie jak wyglądają warzywa, które będziecie sadzić – pomoże wam w tym obrazek umieszczony na opakowaniu
- jakiego koloru są warzywa, które sadzicie?
- jak nazywają się te warzywa?
- jak nazywa się miejsce gdzie sadzimy warzywa? (ogródek)
3. Poznajmy utwór Jana Brzechwy „Pomidor”
Pan pomidor wlazł na tyczkę
I przedrzeźnia ogrodniczkę.
“Jak pan może,
Panie pomidorze?!”
Oburzyło to fasolę:
“A ja panu nie pozwolę!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”
Groch zzieleniał aż ze złości:
“Że też nie wstyd jest waszmości,
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”
Rzepka także go zagadnie:
“Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”
Rozgniewały się warzywa:
“Pan już trochę nadużywa.
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”
Pan pomidor zawstydzony,
Cały zrobił się czerwony
I spadł wprost ze swojej tyczki
Do koszyczka ogrodniczki.
4. „Pomidor” – osłuchanie z piosenką. Posłuchajcie uważnie utworu Jana Brzechwy – tym razem ten utwór w formie śpiewanej
- na co wszedł pomidor?
- kogo przedrzeźnia ?
- nazwijcie warzywa wymienione w piosence (pomidor, groch, fasola, rzepka)
- wskaż na obrazku – pomidor, fasolka, groszek i rzepkę
5. „Pomidor” – zabawa konstrukcyjna
Przygotujcie przezroczysty woreczek, czerwoną bibułę albo kartki oraz zielona bibułę. Jako wzór wstawiamy dla Was marchewkę, a Wy pokażcie jak wyszedł Wam pomidor
6. „Jan Brzechwa” – rozmowa na podstawie obrazków
Poznajcie naszego bohatera. Oto Jan Brzechwa.
Opiszcie w kilku zdaniach jego wygląd – co ma ubrane, jakie ma włosy ?
Jeśli macie możliwość wydrukować obrazek to zróbcie to i poproście rodziców, aby podzielili obrazek na kilka części, tak aby powstały puzzle. Zadaniem dziecka jest złożyć obrazek w jedną całość i przykleić go na kartkę. Przygotowany obrazek zostawcie w widocznym miejscu, ponieważ Jan Brzechwa będzie nam towarzyszył przez najbliższe dni.
7. Na zakończenie kolejny utwór Jana Brzechwy „Na straganie”
Jan Brzechwa – Na straganie
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
“Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze.”
“Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!”
Rzecze na to kalarepka:
“Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!”
Groch po brzuszku rzepę klepie:
“Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”
“Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka – z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może.”
“A to feler” -
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
“Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?”
Burak tylko nos zatyka:
“Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą.”
“A to feler” -
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
“Gdzie się pani tu gramoli?!”
“Nie bądź dla mnie taka wielka” -
Odpowiada jej brukselka.
“Widzieliście, jaka krewka!” -
Zaperzyła się marchewka.
“Niech rozsądzi nas kapusta!”
“Co, kapusta?! Głowa pusta?!”
A kapusta rzecze smutnie:
“Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!”
“A to feler” -
Westchnął seler.