Domowe przedszkole – 16.04.2021 – Sowy

_______________________________________________________________________________________________________________________

Witajcie w piątek, dziś zapraszamy do zabaw matematycznych z ważeniem. (zajęcia w oparciu o metodę Gruszczyk – Kolczyńskiej)

Zapoznamy się dziś z działaniem wagi. Wspólnie z rodzicem spróbujcie zrobić prostą wagę szalkową. Można ją zrobić z wielu rzeczy, które macie w domu. Być może macie taką gotową już wagę w Waszych zabawkach lub w kuchni? Poniżej jeden z przykładów, w jaki sposób zrobić taką prostą wagę.

• Zastanówcie się najpierw, po co w ogóle nam waga i w jaki celu ważymy przedmioty?

Waga pozwala porównać ciężar przedmiotów, określić co jest cięższe, lżejsze lub waży tyle samo. Wielkość danego przedmiotu wcale nie oznacza, że będzie ona cięższy.

• Gdzie używa się wagi?

W wielu miejscach możemy spotkać różne rodzaje wag, np. przychodnia lekarska, szpital, sklep, kuchnia, restauracja.

Przyjrzycie się teraz różnym rodzajom wag.

16.04.1

Jak widzicie mamy wagi elektroniczne, szalkowe, łazienkowe, kuchenne, lekarskie oraz spożywcze. Ważenie jest zatem istotne w wielu dziedzinach: kiedy chcemy coś kupić, upiec ciasto czy gdy idziemy do lekarza.

O tym jak działa waga dowiecie się z krótkiego filmiku

W taki sposób ważył Kaczor Donald, teraz pora na Was.
Zatem do dzieła. Jeśli nie macie gotowej wagi szalkowej, potrzebna będzie pomoc rodziców oraz:
- 2 kawałki sznurka/wełny tej samej długości
- wieszak na ubrania
- dwa takie same pudełka

16.04.2

Na początku zważmy nasze zabawki

• „Ile waży miś/lalka?” – włóż do jednego pudełka swojego misia lub lalkę , obserwuj jak zachowują się „ramiona” naszej wagi – jeśli idą ku dołowi, pokazują „tu jest ciężar”. Do drugiego pudełka wkładaj kolejno klocki, do momentu aż ramiona wagi będą na tym samym poziomie „”jest tyle samo”. Policz ile potrzeba klocków, by ważyły tyle co miś/lalka.

• „Co jest lżejsze/co cięższe?” – do jednego pudełka wsypujemy jedną szklankę mąki, do drugiego jedną szklankę np. cukru. Porównujemy, który produkt jest cięższy? .
Spróbujcie porównać ciężar innych przedmiotów – np. waszych ulubionych zabawek, przyborów do rysowania, książek, plastelinowych ludzików.
Sprawdźcie ile potrzeba klocków plastikowych, by ważyły tyle co 3 drewniane? Ile potrzeba kredek, by ważyły tyle co 4 klocki drewniane.

• Podczas spaceru poszukajcie różnych przedmiotów, które wykorzystacie do zważenia, np. patyki, kamyki, liście.

• Jeśli posiadasz dodatkowo wagę łazienkową, spróbuj określić ciężar członków Twojej rodziny „Kto cięższy- lżejszy?” – po kolei zważ swoją rodzinę, napisz na kartce cyfry oznaczające wagę i z pomocą rodziców, określ kto jest najcięższy, a kto najlżejszy.
Wesołej zabawy !

• Na koniec muzyczna gimnastyka dla Was, na dobry początek weekendu.