• .
  • .
  • .

Aktualności Biedronki

_______________________________________________________________________________________________________________________

 

  • 2.01.2019  „Zima” Kinezjologiczna zabawa dydaktyczna metoda D. Dziamskiej, u podstaw której podstawą rozwoju dziecka jest spontaniczny ruch. Zawiera ćwiczenia graficzne i manipulacyjne  rytmicznie wykonywane naprzemiennie prawą i lewą ręką połączone z technikami plastycznymi i przeplatane spontanicznym ruchem ciała do muzyki .Narysowane przez nas płatki śniegu i wycięte , a potem przyklejone koła tworzące bałwana to nie tylko krajobraz zimy – to sprawniejsze ciało, precyzyjniejsze place, lepsza pamięć, koordynacja  i poczucie rytmu.
  • 3.01.2019  „Zamieć śnieżna”  …to zajęcia pokazujące jak w prosty i przystępny dla dzieci sposób połączyć zabawy plastyczne oraz zajęcia logopedyczne , jak również nauczyć się czym jest „zamieć śnieżna”. Będziemy poprawiać sprawność palców dłoni podczas wydzierania papieru oraz rysowania, wydłużać fazę wydechową poprawiając w ten sposób płynność i sposób wymowy, by  w konsekwencji zamknąć zamieć śnieżną w małym woreczku i dowiedzieć się czym ona tak właściwie jest. „Lekcja ciszy i milczenia” Zajęcia relaksacyjne prowadzone metodą  M. Montessori. Zajęcia poprawiające koncentrację, umiejętność aktywnego słuchania, akceptowanie wzajemnych potrzeb, samodyscyplinę, celowość wykonywanych poleceń/czynności oraz wyciszające emocje.

7.01.2019 – 11.01.2019 Zajęcia prowadzone Metodą Storyline

Czy ptaki potrafią pisać i wysyłać listy? Co mogłyby chcieć w takim liście napisać? Jak radzą sobie zimą   i czy warto im pomagać? Czy jedzą płatki z mlekiem na śniadanie i gdzie mieszkają w oczekiwaniu na wiosnę? To wszystko i wiele innych rzeczy dowiemy się z tajemniczego listu, który wysłał do Nas… no właśnie kto? Gil… , wróbel…, sikorka… ? A może ich opiekun?

  • 7.01.2019 „Ptasia spiżarnia”  W oparciu o teatrzyk sylwet dowiemy się:  Czy wszystkie ptaki wyleciały na zimę do ciepłych krajów ? Jak wyglądają i nazywają się te, które zostały ? Jak można im pomóc? Czy należy to robić ? I co jedzą na śniadanie?
  • 8.01.2019 „Gil, wróbel, sikorka” W oparciu o piosenkę i ilustrację dowiemy się jak wyglądają poznane prze Nas ptaki. Czy wszystkie maja dzioby, pióra i szare ubarwienie? W czym są podobne, a czym się różnią? Spróbujemy odtworzyć ich ubarwienie używając do tego pasteli i kolorowych piór.
  • 9.01.2019 „Stołówka dla ptaków” Zajęcia kulinarne ? Czy zajęcia konstrukcyjne? Spróbujemy przygotować śniadanie … ale tym razem nie dla Nas tylko dla Naszych ptasich przyjaciół. Wykonamy przysmaki dla ptaków używając do tego smalcu, ziarenek, słoniny, a następnie wybierzemy się do ogrodu przedszkolnego, aby je im zanieść. Nasi ptasi przyjaciele „Podano do stołu!”.
  • 10.01.2019 „Karmnik dla ptaków” Czy to domek dla ptaków? Czy może raczej ptasia stołówka? Po wczorajszym dokarmianiu ptaków wiemy już po co jest i jak wygląda? Teraz czas, abyśmy sami wykonali karmniki dla ptaków z patyczków logopedycznych dla ptaków, które zrobiliśmy na wtorkowych zajęciach. Karmniki wykonywać będziemy w parach, aby ptaszki nie były w nich same. Aby pomagać – trzeba umieć współpracować!

14.01.2019 – 25.01.2019 „Ferie na Kujawach”

W tym roku zgodnie z Rocznym Planem Pracy  Przedszkola ferie spędzamy na ludowo.  Poznamy bajkę o Pyzie, legendę o Krzywej Wieży w Toruniu i Królu Popielu, którego zjadły myszy. Nauczymy się krótkich rymowanek i wyliczanek. Poznamy tradycyjne ludowe zabawy muzyczne i  ruchowe. Będziemy rzucać kamykami, przeciągać linę,  bawić się w liska, starego niedźwiedzia,  gąski , układać domki z kart. Tańcować do kolusia jak Dorotka, krążyć jak dwa Michały i uciekać do dziury przed kotem burym. Sprawdzimy czy zwykła szczotka do zamiatania, kamyk lub  kawałek liny  może zamienić nudę w świetną zabawę. W końcu dawniej dzieci mieszkające na Kujawskich wsiach nie miały kolorowych lalek , aut i tabletów, a mimo to potrafiły świetnie zorganizować sobie czas wspólnie wykorzystując wyobraźnie i proste przedmioty. Poznamy kujawskie wzory, hafty, wycinanki  i stroje . Dowiemy się czym są fajansowe dzbanuszki i przy jakich kołysankach i bajkach zasypiały kiedyś dzieci . „Z popielnika na Wojtusia iskiereczka mruga, choć opowiem Ci bajeczkę…” – myślę, ze wszyscy z Nas mają piękne wspomnienia związane z tą kołysanką J

Jeśli ktoś z Państwa posiada w domu książki zawierające ludowe bajki, opowiadania, wiersze, rymowanki  i legendy związane z naszym regionem to bardzo proszę, a by dzieci przynosiły je w tym czasie.

  • 14.01.2019 „Legenda o Krzywej Wieży”  Jak to się stało , że nasza wieża  jest krzywa? Co to jest legenda? Dowiemy się także co może być krzywe, a co nie  w oparciu o doświadczenie ze szklanka wody. Będziemy budować domki, wieże i całe osady… ale tym razem nie  klocków , a  z kart o gry. Zadanie wymagające  precyzji, spokoju, niemałej cierpliwości oraz wytrwałości . Bardzo proszę, aby dzieci przyniosły karty do gry.
  • 15.01.2019 „Dzień kolorowych wycinanek ludowych” Pokusimy się o wykonanie własnych dekoracji stołu na Elegancki Obiad Kujawski w postaci papierowych serwetek. Poznamy wzory kujawskie i serwetki jako główny element dekoracyjny domów. Będziemy składać papier i wycinać wzory proste, koliste oraz łamane.
  • 16.01.2019 Elegancki obiad Kujawski bardzo proszę o odświętny strój . Można wykorzystać elementy stroju kujawskiego np. białe bluzki, kołnierzyki, kamizelki, wstążki na włosach. „Pałka zapałka, dwa kije” Zabawy matematyczne rozwijające umiejętność klasyfikowania, tworzenia zbiorów oraz określania co nie pasuje do pozostałych.
  • 17.01.2019Fajansowe dzbanuszki”   Oglądając elementy fajansowej zastawy stołowej dowiemy się czym jest, a następnie spróbujemy wykonać podobne dzbanuszki: będziemy wycinać, przyklejać, dobierać wzory  i kolory. „Uciekaj myszko do dziury” Zabawa łącząca w sobie ludowość, muzykę i ruch.
  • 18.01.2019 „Kujawska gwara”    Za pomocą języka porozumiewamy się , przekazujemy informację, kulturę, tradycję. Co to jest gwara i czy jest ona elementem języka? Jak powstała ? Dlaczego jeden przedmiot można nazywać w różny sposób ? W oparciu o zagadki słowno – obrazkowe poznamy kilka nowych zwrotów i oryginalnych słów używanych dawniej na kujawskich wsiach . W obecnym czasie często używają ich nasi dziadkowie, a których my zdarza się, że nie rozumiemy.  „Jedzie, jedzie Pan” … czyli jak zwykła szczotka do zamiatania może zamienić się w konia  i być źródłem superowej zabawy.
  • 21.01.2019 „Pyza na polskich dróżkach”  Czy bajki , które oglądamy teraz różnią się od tych nakręconych kiedyś? Jeśli tak , to czym?
  • 22.01.2019 „Strój Kujawski”  Obejrzymy strój kujawski przyniesiony z naszej przedszkolnej garderoby , aby dowiedzieć się jak ubierano się dawniej na Kujawach i poznać jego cechy charakterystyczne. Pobawimy się w projektantów.  „Ta Dorotka , ta malusia” … myślę, że ta piosenka zapadła w pamięć wielu z Państwa jako piękny element dzieciństwa . Chciałbym, aby dzieci ją poznały
  • 23.01.2019 „Haft” Spróbujemy wykonać papierową serwetkę haftując na niej wzór za pomocą sznurka  i kolorowych sznurówek. „Z popielnika na Wojtusia iskiereczka mruga…” kołysanka pełna wspomnień .
  • 24.01.2019 „Dzień Baśni Kujawskich” Dowiemy się kim był Król Popiel i dlaczego zjadły go myszy? Spróbujemy porównać naszą wieże w Toruniu z ta w Kruszwicy. Poćwiczymy także pamięć oraz umiejętność budowania wypowiedzi przypominając sobie poznaną wcześniej legendę o Krzywej Wieży. Zobaczymy ile szczegółów udało się zapamiętać dzieciom. Zatańczymy jak dwa Michały.
  • 25.01.2019 „”Pasuje – nie pasuje” Zabawa matematyczna utrwalająca umiejętność klasyfikowania  i tworzenia zbiorów. Nauczymy się prawidłowo rozumieć i  wykonywać polecenie „otocz pętlą”, planować pracę oraz wykonywać polecenia kilkuetapowe w sekwencji czynności , gdzie jedna wynika z drugiej. Bardzo przydatne w uzupełnianiu kart pracy.
  • 30.01.2019 „Babcia i dziadek” Nauczymy się określać stopień pokrewieństwa w rodzinie. Dowiemy się dlaczego babcia i dziadek są ważnymi dla nas osobami, jak im pomagać i czym jest szacunek dl osób starszych.
  • 31.01.2019 „Przez różowe okulary” Jak okazywać miłość , troskę i sympatię? Czy jest to łatwe i potrzebne ? Wykonamy okulary,  przez które zobaczymy świat wypełniony radością i wzajemną pomocą. Nauczymy się mówić komplementy i nazywać pozytywne emocje.
  • 5-6 luty – „Na Kujawach” Dzień Babci i Dziadka organizowany na deskach Teatru Baj Pomorski. Więcej informacji wkrótce.
  • Bal Karnawałowy 13.02.2019r.

 

Ta Dorotka”

Ta Dorotka, ta malusia, ta malusia,
Tańcowała dokolusia, dokolusia,
Tańcowała ranną rosą, ranną rosą
I tupała nóżką bosą, nóżką bosą.

Ta Dorotka, ta malusia, ta malusia,
Tańcowała dokolusia, dokolusia,
Tańcowała i w południe, i w południe,
Kiedy słonko grzało cudnie, grzało cudnie.

Ta Dorotka, ta malusia, ta malusia,
Tańcowała dokolusia, dokolusia,
Tańcowała wieczorami, wieczorami,
Kiedy słonko za górami, za górami.

A teraz śpi w kolebusi, w kolebusi,
Na różowej swej podusi, swej podusi,
Chodzi senek koło płotka, koło płotka,
Cicho…bo tu śpi Dorotka, śpi Dorotka.

 

Z popielnika na Wojtusia

 

Z popielnika na Wojtusia

Iskiereczka mruga

Chodź opowiem Ci bajeczkę

bajka będzie długa.

 

Była sobie raz królewna

pokochała grajka

Król wyprawił im wesele

I skończona bajka.

 

Była sobie Baba-Jaga

Miała chatkę z masła,

A w tej chatce same dziwy

Psst, iskierka zgasła.

 

Z popielnika na Wojtusia

Iskiereczka mruga

Chodź opowiem Ci bajeczkę,

bajka będzie długa.

 

Już ci Wojtuś nie uwierzy

Iskiereczko mała.

Chwilę błyśniesz, potem gaśniesz,

Oto bajka cała.

 

Wiersze

S. Szuchowa  „Spiżarnia ptaków”

 

„Co tak miło pachnie w przedszkolu?

Na stole krupnik w talerzach czeka.

Już czas na obiad, a tam na polu głodna gromadka ćwierka, narzeka…

- Dajcie mi muchę!

- Zjadłbym jagódkę!

- Gdzie się podziały glisty tłuściutkie? Sikorka woła:

- Ja lubię tłusto. A wróbel nudzi:

- W brzuszku mi pusto! Przybiegła wrona i tak powiada:

- Na pewno ptaszki nie wiedzą o tym, że dziś w przedszkolu była narada tych wszystkich dzieci, co zupę jedzą. Po tej naradzie coś tam majstrują…

- Chyba te dzieci karmnik budują? Zrobił się rwetes nie byle jaki.

- Dzieci nam pewnie dadzą przysmaki.

Więc każdy ptaszek w okienko zerka, pcha się, podfruwa, kwili i ćwierka:

- O, są maleńkie ziarenka lnu.

- O, są owocki czarnego bzu.

- Kulki jałowca.

- Krasna kalina.

- Mięso i żyłki.

- I jarzębina.

- Jest mak, słonecznik i okruszynki.

- Jest kawałeczek tłustej słoninki.

Cała gromada co dzień się zleci tu, do przedszkola, do miłych dzieci.”

 

 

Dzień dziadka”

 

Kto ci opowie o dawnych latach?

Tych lat naoczny świadek.

Jak kraj nasz rośnie, jak rosną ludzie

Opowie ci nasz dziadek.

 

Otworzy serce, kieszeń otworzy,

podsunie czekoladę.

Z twoich sukcesów zawsze się cieszy.

Kto? No, wiadomo – Dziadek!

 

A jak coś spsocisz, jak coś naknocisz,

jak trzeba spytać o radę -

To kto za uszy wyciągnie z biedy?

Wiadomo, zawsze – Dziadek!

 

Więc wnuki proszą, żeby w kwiaciarniach

kwiatów nie chować pod ladę

Dziadek ma święto! Kwiaty dla Dziadka!

Wiwat, niech żyje Dziadek!

 

Wiersz dla babci” W. Chotomska

 

Z okazji Święta Babci,

Ja dzisiaj Babcię nauczę,

Jaka powinna być wnuczka

I jaki powinien być wnuczek.

 

Po pierwsze proszę Babci

Ja już tak dawna uważam,

Że nic tak wnucząt nic zdobi,

Jak piękny uśmiech na twarzach.

 

Uśmiech jest dobry na co dzień,

A nie wyłącznie od święta,

Więc wnuczek ma się uśmiechać,

A wnuczka ma być uśmiechnięta.

 

Po drugie z czajnikiem w ręku

Również jest wnukom do twarzy.

Każdy radośniej wygląda

Kiedy herbatę parzy.

 

Po trzecie chociaż wnuczek

Czasami szklankę stłucze

Przy myciu naczyń także

Dobrze wygląda wnuczek.

 

Po czwarte – proszę babci

Po piąte i po szóste

Niech babcia nigdy więcej

Nie pierze wnukom chustek

 

Wnuczęta chcą się bawić

A moim skromnym zdaniem.

Zabawą jest i fraszką

Dla wnucząt takie pranie.

 

Po siódme proszę babcia

Wnuki powinny gderać.

Dlaczego nasza babcia

Nie chodzi do fryzjera.

 

Włóż babciu nową suknię

Niech cię uczesze fryzjer.

Posłuchaj babciu radia

Obejrzyj telewizję.

 

Już nie myśl babciu o nas

O sobie babciu pomyśl

Czy babcia nie uważa

Że to jest dobry pomysł?

 

Język angielski w podstawie programowej

PIOSENKI

ZABAWY

RYMOWANKI

SŁOWNICTWO

Little Snowflake

Penguin Dance

Grandparents Day

Fingers Family

Tower

Chinease Whisper

Two Little Blackbirds

Feed the Penguin

Where is the chicken?

Farmer in the Dell

Matching Colours

I’m a Little Snowman

Row your Boat

 

winter, polar bear, showman, mittens, snowflake, polar bear, boots, jumper, penguin, sparrow, tit, crow, chicken, fox, bone, dog, horse, run, sleep, fly, eat, baby, grandma, grandpa, daddy, mummy, brother, sister