• .
  • .
  • .

Aktualności Mrówki

_______________________________________________________________________________________________________________________

 

„Polska naszą Ojczyzną”  realizowany od 4.11.2019 r. do   8.11.2019

  • 4.11.2019 – „Marzenia Józefa Piłsudskiego  o Niepodległej Polsce” – rozmowa na podstawie filmu edukacyjnego .  Kim był Marszałek Józef Piłsudski i co takie ważnego dla nas zrobił? Czym były Legiony Polskie ? Jak nazywała się ulubiona klacz Marszałka ? Czemu Polska zniknęła , a potem powtórnie pojawiła się na mapie świata? Co to jest niepodległość i co ona właściwie znaczy dla 5- latka ?  Krótka lekcja historii w oparciu o film edukacyjny „ Z albumu dziadka”. „…dał Polsce wolność, granice, moc i szacunek” – interpretacja hasła w formie plakatowej .
  • 5.11.2019 – „Jaki znak Twój – Orzeł Biały” . W tym dniu przypomnimy sobie symbole narodowe oraz  wykonamy godło wykorzystując serwetki tortowe. Dowiemy się także, dlaczego to właśnie orzeł znajduje się w godle naszego kraju.
  • 6.11.2019  – „Kodeks małego patrioty”. W tym dniu zaplanowane  jest wspólne tworzenie kodeksu. Wykorzystując burzę mózgów oraz ilustrację wyjaśnimy sobie co to jest szacunek , kim jest patriota i jakimi cechami powinien się odznaczać .
  • 8.11.2019 –  Uroczystość z okazji Święta Odzyskania Niepodległości przez Polskę . Uroczysty Obiad. Bardzo proszę przygotować dzieciom  strój galowy.

„Z ekologią za pan brat ”  realizowany od 12.11.2019 r. do   15.11.2019

  • 12.11.2019 – „Makulatura”. W oparciu o utwór literacki  „Sznurek Jurka „ oraz piosenkę „My chcemy grać w zielone” wyjaśnimy sobie czym jest środowisko przyrodnicze oraz  jak należy o nie dbać .
  • 13.11.2019 – „ Jestem Eko”. W tym dniu powtórzymy zasady segregowania odpadów oraz cel tego działania . Bardzo proszę, aby dzieci przyniosły kilka pustych/zużytych   przedmiotów bądź opakowań wykonanych z różnych materiałów: plastik, folia, metal, szkło, papier itp. Będziemy ćwiczyć segregację. Wyjaśnimy sobie co to jest „recycling” oraz jak oznaczone są opakowania , które można powtórnie przetworzyć.
  • 14.11.2019 – „Drzewo”. Zabawa plastyczna z zastosowaniem techniki Iris Folding i gazet. Gazety posłużą jako materiał plastyczny oraz edukacyjny, gdyż będziemy w nich również wyszukiwać literki. Bardzo proszę, aby dzieci przyniosły  po jednej gazecie . Fajnie, jeśli będzie w niej więcej artykułów niż obrazków.  W tym tygodniu poznamy piosnki: „Mam zasady na odpady ”, „My chcemy grać w zielone „
  • 17.11.2019 – Niedziela na basenie. Szczegóły wkrótce.

„ Kim był Fryderyk Chopin?” temat realizowany od 18.11.2019 r. do   22.11.2019

  • 18.11.2019 – „Fryderyk Chopin”. Zajęcia poświęcone sylwetce wybitnego polskiego kompozytora. Dowiemy się czym zajmuje się kompozytor , co to jest nuta i papier nutowy. Posłuchamy wybranych utworów Chopina : „Spring Waltz „  (Mariage d’Amour)„ Waltz of Rain”, „Polonez A-dur Op. 40”, „Preludium Des-dur Op.28”  oraz pobawimy się w kompozytorów tworząc samemu zapis nutowy.
  • 19.11.2019 – „Portret Chopina„. Dowiemy się czym jest i jak tworzy się szkic próbując samodzielnie odtworzyć portret  Fryderyka Chopina.        „Muzyczna czytanka” Spróbujemy zagrać koncert na dzwonkach diatonicznych  wspierając się zapisem nutowym .  Pomogą nam w tym kolory.
  • 20.11.2019 – Urodziny przedszkolaka.
  • 21.11.2019 – „Wielki kompozytor Fryderyk Chopin” – lekcja biblioteczna. Wyjście do biblioteki o godzinie 9.20.
  • 22.11.2019 – „Emocjonalne stworki” – spektakl w wykonaniu Agencji Artystycznej Magmowcy,  Godzina 13.20.

„Obserwujemy pogodę” tematyka realizowana od 25.11.2019r. do   29.11.2019

  • 25.11.2019- „Dzień Pluszowego Misia ” . W tym dniu obchodzić będziemy święto najstarszej na świecie zabawki lubianej przez wszystkie dzieci na całym świecie. Potańczymy, pośpiewamy, wykonamy maskę miśka.  Dzieci mogą  w tym dniu przynieść pluszowe miśki.
  • 26.11.2019 – „Stacja meteorologiczna ”. Z pomocą Pana Mirka – naszej „Złotej rączki” stworzymy własna stację meteorologiczną. Dowiemy się jakie sprzęty potrzebne są do obserwacji pogody oraz jak działają . Pobawimy się w prezentera pogody, aby bliżej przyjrzeć się i poznać jej elementy .
  • 27.11.2019 – ”Deszcz, chmury , czy mgła?”- zabawy badawcze. Laboratorium przedszkolaka. W oparciu o proste eksperymenty spróbujemy sobie wyjaśnić jak powstają takie zjawiska atmosferyczne jak: deszcz, mgła i chmury.
  • 28.11.2019 – „Z głową w chmurach”. Poznamy kurkę, która chodziła z głową w chmurach, a  minę miała jak chmura gradowa. Wiersz o kurze będzie okazją do wyjaśnienia czym są frazeologizmy i poznania kilku  z nich. „Rozdmuchiwanie farby słomką” – ciekawa forma  plastyczna, która  jednocześnie wydłuży fazę wydechową i zwiększy pojemności płuc.„Kap kap kapu kap” – muzyczne zabawy logorytmiczne z wykorzystaniem łapki na muchy. Hit Szefowej Kuchni – zapraszamy na degustację bułeczek dyniowych.
  • 29.11.2019 – „Andrzejkowe wróżby’. Dowiemy się skąd się wzięły wróżby i powróżymy sobie z wosku. Bal maskowy – w tym dniu dzieci mogą przynieść maski aby wspólnie się bawić podczas zabawy przy muzyce i wróżbach.

 

„Sznurek Jurka” I.Sikirycki

Za przedszkolem, bardzo blisko,

Było miejsce na boisko.

Kiedyś tam wyrzucił Jurek

Poplątany stary sznurek.

A nazajutrz obok sznurka

Od banana spadła skórka,

Wyrzucona przez Karola.

Tam też wkrótce Jaś i Ola

Wyrzucili bez wahania

Swoje torby po śniadaniach.

Stos papierków po cukierkach

Wysypała tam Walerka.

Na papierki spadła ścierka,

Jakaś pusta bombonierka,

I od lodów sto patyków,

Pustych kubków moc z plastiku,

Wyskubane słoneczniki,

Jeden kalosz, nauszniki,

Stare trampki, piłka z dziurą,

Połamane wieczne pióro,

Kilka opon od rowerów

I ogromny stos papierów.

Oto tak, od sznurka Jurka,

Wnet urosła śmieci górka.

A z tej górki, wielka góra,

Której szczyt utonął w chmurach.

Nie ma miejsca na boisko,

Lecz śmietnisko mamy blisko.

 

 

„Kto Ty jestes? Polak mały!”  Władysław Bełza

 

Kto ty jesteś?

Polak mały.

Jaki znak twój?

Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz?

Między swemi.

W jakim kraju?

W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia?

Mą ojczyzną.

Czym zdobyta?

Krwią i blizną.

Czy ją kochasz?

Kocham szczerze.

A w co wierzysz?

W Polskę wierzę.

„Barwy ojczyste”  Czesław Janczarski

 

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,

A na tej fladze, biel i czerwień,

Czerwień to miłość,

Biel serce czyste,

Piękne są nasze barwy ojczyste.

 

„Z głową w chmurach”

 

Pewna kura białopióra

ciągle chodzi z głową w chmurach,

choć jak w całej prasie piszą,

czarne chmury nad nią wiszą.

Z góry słychać głos ponury:

– Będzie oberwanie chmury!

I stąd ma niejedna kura

minę jak gradowa chmura.

A ja, widząc chmury, czuję,

że nie każda deszcz zwiastuje,

i powtarzam w świecie całym:

– Z dużej chmury deszcz jest mały.

 

,Żelazowa Wola’’

Czesław Janczarski

,,Stary dworek – słońce zagląda do okien

Szumią cicho wierzby płaczące

Tu mieszkał pan Szopen

Kiedy był małym chłopcem

Wieczorem w parku śpiewają słowiki

I żaby w zielonej Utracie

Słuchał kiedyś mały Frycek

Tej muzyki, zbierał nuty

Teraz nut tych słuchacie

Płyną z fortepianu jakby znajome głosy

Czy to wiatr na klawiszach swawoli?

Wszystkie nuty – jak krople rosy

Krople rosy z Żelazowej Woli’’

 

„My chcemy grać w zielone”

Wielki dorosły świecie

Proszą cię wszystkie dzieci:

Pomyśl przez chwilę o nas

My chcemy grać w zielone

I chcemy by za domem rosło drzewo!

 

Czemu różni panowie

Stawiają świat na głowie

I czemu wszędzie muszą

Malować czarnym tuszem?

Czemu giną kolory

lias jest bardziej chory

A w niebie wielkie dziury

A w ziemi same rury?

 

Ref, My chcemy grać w zielone

I chcemy by za domem rosło drzewo

I żeby ptak śpiewał!

Nim zepsujecie wszystko

Zostawcie nam po listku

Małej trawce i po truskawce!

I jedną czystą rzeczkę zostawcie!

Krajobraz na wycieczkę zostawcie!

Z kwiatkiem łąkę i biedronkę zostawcie!

My chcemy grać w zielone – tak, tak, tak!

My chcemy grać w zielone…

 

Zwykle to dorośli

Bardzo się lubią złościć

Że dzieci bałaganią

Więc czemu teraz sami

Wszędzie dymią i brudzą

Strasznie się tym trudząc

I każdy tak się stara

By świat się zrobił szary?

 

Ref, My chcemy grać w zielone…

 

Przestańcie wreszcie śmiecić!

Proszą was wszystkie dzieci:

Pomyślcie chwilę o nas

My chcemy grac w zielone!I.

 

„Mam zasady na odpady”

słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

Posłuchajcie, proszę, moi drodzy,

Moi mali ekolodzy,

Mam zasady

Na odpady!

Teraz wam odpowiem na pytanie

Po co komu sortowanie:

Zrób ze śmieci

Nowe rzeczy!

Metal, plastik, papier i szkło,

Nim wyrzucę, segreguję to!  2x

Wiedzą o tym dobrze zawodowcy

Wszystkie śmieci, to surowce.

Kto sortuje

Świat ratuje!

Posłuchajcie, proszę, moi drodzy,

Moi mali ekolodzy,

Mam zasady

Na odpady!

Metal, plastik, papier i szkło,

Nim wyrzucę, segreguję to!  2x

 

„Kochamy Polskę”

Choć na Wigilie przy wspólnym stole siadamy wszyscy w rodzinnym gronie

Każdy ma przecież swoje zwyczaje bo mieszka w innym polski regionie .

Ref. Kochamy Polskę , to jest nasz kraj,

Tu mamy przecież słuchowy raj.

A dla nas Polska to szkoła, dom

To skąd jesteśmy ? No właśnie stąd.

 

Choć każdy Polak mówi po polsku , bo przecież mówić po polsku umie,

To każdy region ma swoje słowa, które tubylec tylko zrozumie,

Ref.

Więc drogi chłopcze, droga dziewczyno

Wiesz co to Polska i kochasz ten kraj,

Poznaj swój region i jego skarby

A jak już poznasz to o nie dbaj.

 

„Co to jest niepodległość?”

Kiedyś Rosja, Austria i Prusy

Na Polskę mieli chytre zakusy

Niestety w końcu im się udało

I zagrabili Polskę całą

Przez długie 123 lata

Nie było nas na mapie świata

I jak to czasem mówią dorośli

Wtedy nie było niepodległości

 

Co to jest niepodległość

Teraz wiem już na pewno

Każde dziecko dziś woła

To polski dom, polska szkoła

Co to jest niepodległość

Teraz wiem już na pewno

 

Zaraz po I wojnie światowej

Powstały piękne mapy już nowe

Tak właśnie nasza historia biegła

Że Polska dzisiaj jest niepodległa

Ref.