Domowe przedszkole – 25.03.2021 – Mrówki

_______________________________________________________________________________________________________________________

Witajcie, moje drogie przedszkolaki! Zapraszam was na kolejne zajęcia, podczas których dowiecie się, jaką przygodę przeżyła kropelka wody.

1.Na początek mała rozgrzewka. Możecie zaprosić do zabawy rodziców i rodzeństwo. Zaczynamy!

2.Posłuchajcie bajki i odpowiedz na pytania.

„Przygoda kropelki wody”
W pewnym mieście, którego nazwy już nie pamiętam, znajdowała się przepiękna leśna polana. Wokoło niej rosły przecudne drzewa, z których raz na jakiś czas wiatr zdmuchiwał liście. Na jednym z tych liści leżała błyszcząca kropla. Na pewno została tu po wczorajszym deszczu, ale tego sama nie pamiętała. Beztrosko wygrzewała się na słoneczku, które co rusz wysyłało w jej stronę promienny uśmiech i rozmyślała:
–Jak dobrze musi być jaskółkom tam w górze! I motylkom, co mogą fruwać z kwiatka na kwiatek. Chciałabym być motylem. Nie! Chciałabym dzwonić i pluskać jak strumyk! – powiedziała to tak głośno, że usłyszało ją słoneczko.
Słoneczko dzień w dzień obserwowało to, co dzieje się w przyrodzie i wiedziało, że marzenia kropelki niedługo się spełnią.
–Będziesz tam, gdzie fruwają jaskółki i fruwać będziesz jak motyle i zadzwonisz jak strumyk po kamykach. Będziesz blisko i daleko, zobaczysz to, o czym Ci się nigdy nie śniło.
–Zobaczę – szepnęła kropelka i poczuła, jak słoneczko zaczęło mocniej przygrzewać. Nagle, nie wiadomo jak, zaczęła przemieniać się w coś lekkiego i przejrzystego i unosić się do góry. Wznosiła się coraz wyżej ku puszystym obłokom. Była teraz tak wysoko, że widziała z bliska jaskółki fruwające pod niebem. Nagle jednak wylądowała na jednej z kilku błękitnych chmurek. Poczuła, że robi jej się robić strasznie zimno. Przestraszyła się, kiedy wiatr przygnał ciemne chmury. Chmury zabrały biały, puszysty obłok, zamruczały groźnie i zaświeciły błyskawicą. Lunął deszcz. Kropelka uczuła, że leci w dół, że spada. Po drodze widziała rozłożyste drzewa, zielone trawy, z daleka widziała domy i ulice, które skąpane były w strugach deszczu. Otarła się także o skrzydło motylka, który leciał szybciutko, by ukryć się przed ulewą. Skakała po kamykach, płatkach kwiatów, źdźbłach trawy, aż w końcu wylądowała w jeziorku. Przypomniała sobie słowa słoneczka.
–Prawdę mówiło – zadzwoniła mała kropelka, zanurzając się w jeziorku.
Spędziła w nim trochę czasu. Pływała brzuszkiem do góry, uśmiechając się wesoło do słoneczka. W pogodny dzień patrzyła w niebo, na białe chmurki srebrne od słońca. Marzyła, żeby znowu wędrować. I nie wiadomo kiedy, w gorący dzień – płynęła znowu w lekkim obłoczku. Wiatr pędził go jak żagiel na morzu i obłok płynął nad lasami, nad polami i miastem. Tym razem, podczas spadania, wylądowała w strumyku.
–Ale dokąd zawędruję razem ze strumykiem?
–Do rzeki, do morza! – odpowiedział czyjś głos na łące.
To bociek, który znał i rzeki, i morze, bo zwiedził świat.
I strumyk wpadł do rzeki. Kropelka płynęła teraz szeroko rozlaną wodą, aż pewnego dnia zobaczyła mewy i statki.
–Morze – szepnęła. – To właśnie jest to, o czym mi się nigdy nie śniło, o czym mówiło słonko. Kropelka kołysała się teraz na falach, biegła szybko, w srebrnej pianie wyrzucała muszelki na piasek.
–Albo płynę po niebie, albo z deszczem wędruję na ziemię i znowu słońce zmienia mnie w chmurkę.
Chciała o tym powiedzieć jaskółkom, ale jaskółek już nie było. A wiatr dmuchał zimnym oddechem, zrzucając na ziemie kolorowe liście.

Pytania do bajki:
-O czym marzyła kropelka deszczu?
-Co powiedziało jej słonko?
-W jaki sposób kropelka znalazła się na błękitnej chmurce?
-Gdzie wylądowała kropelka podczas opadów deszczu?
-Czy kropelka chciała raz jeszcze przeżyć tę wyjątkową podróż?
-Gdzie wylądowała podczas swojej drugiej podróży?
-Dlaczego nie mogła opowiedzieć o swoich przygodach jaskółkom?

3.Postarajcie się ułożyć i opowiedzieć historię kropelki.

dom.25.03.1

4.Czas na pracę plastyczną. Dzisiaj wykonacie „Niebieskie smugi”. Przygotujcie białą kartkę, gąbkę, niebieską farbę i trochę wody. Stemplujcie gąbką w górnej części kartki, następnie unieście swoją pracę do góry i obserwujcie, jak farba delikatnie spływa w dół, tworząc smugi. Jeśli nie macie niebieskiej farby, nie przejmujcie się. Dla was przygotowałam następne zadanie. Podczas wykonywania pracy niech towarzyszy wam nasza piosenka o wodzie.

dom.25.03.2

5.Możecie stworzyć własną chmurę deszczową z materiałów, które macie w swoich domach. Poniżej pokażę wam przykładowe prace, może któraś was zainspiruje.

dom.25.03.3

6.Poproście rodzica, aby wydrukował wam lub odrysował kontur na kartce, a następnie wykonajcie polecenie.

dom.25.03.4

Jestem przekonana, że wasze chmurki i niebieskie smugi wyszły przepięknie. Jeśli chcecie się nimi pochwalić, wyślijcie swoje prace na adres przedszkola. Na koniec odrobina relaksu. Połóżcie się wygodnie, zamknijcie oczy i wsłuchajcie się w melodię.

Życzę wam miłego dnia, do zobaczenia w piątek!

Pani Ania